Deze austin healey werd in 1985 uit elkaar gehaald voor restauratie, maar nadat de carrosserie in orde was is hij blijven staan.

Origineel was het de bedoeling dat deze wagen gebouwd ging worden voor cirquit en niet voor rally zoals hij nu wel zal worden opgebouwd.

Hieronder vindt U foto's van het volledige restauratie traject dat de auto heeft doorlopen.

this Austin Healey was seperated in 1985 for restauration, but after the body work was done the works were halted.

 

Originally it was the idea to build this car for track purposes.

the customer that bought the car now wants to use it for rally purposes, so other measures needed to be taken.

_

Voor de ophanging werden telescopische schokdempers gemonteerd. Hierdoor verbetert de wegligging aanzienlijk.

Zowel vooraan als achteraan werden deze schokdempers gemonteerd.

On the front and rear suspension telescopic shockabsorbers were mounted, thus improving the balance of the car dramatically.

 

_

Ook de remmen werden naar hedendaagse standaard gebracht. zowel vooraan als achteraan werden schijfremmen gemoonteerd. Dit remsysteem wordt bekrachtigd door een dubbel cirquit.

De tandem rempomp wordt op het voorste cirquit geholpen door een rembekrachtiger. zoals hieronder te zien is. Leidingen werden volledig in aeroquip uitgevoerd.

 

The brakes were also uprated to current standards. Font and rear disc brkes were aplied. The system gets his pressure from a tandem brake punp.

Front circuit is helped with servo brake system. As you can see below al pipes are executed in aeroquip brake lines.

_

De stuurinrichting is veiliger gemaakt door middel van een inklapbaar stuurhuis, welke het originele vervangt.

 

the steering column was adjusted to improve safety. a collapsable steering column was mounted on to the car.

_

Elektriciteit, leidingen, bekabeling werd allemaal vernieuwd en verbeterd waar mogelijk.

Vooraan werd een oliekoeler bij geplaatst en een uprated torsiebar gemonteerd.

elektricity is off course all new and improved were possible.

at the front an oil cooler was installed to improve cooling system.

Ook binnen in de kokpit werd alles vervangen en verniewd. De stuurkolom werd aangepast en uitgerust met een afneembaar "formule 1 type" stuur.

Inside the cockpit everything got changed. Steering culomn now had a detachable steering wheel (like the formule 1 cars have)

_

Benzine wordt door een facet pomp in combinatie met een drukregelaar naar de SU-carburatie gestuurd.

De benzinetank werd uitgevoerd in aluminium om gewicht te besparen en toekomstige roest te voorkomen.

 

fuel is being pumped to the SU HD8 carburators by a red dot facet pump with pressure regulator.

Fuel tank is in aluminium to loose some off the weight and to prevent future rust.

_

Het dashboard werd eveneens volledig vernieuwd en alles gereviseerd.

dash was also completely renewed and fully revised.

_

Motor werd volledig geriviseerd en geconverteerd naar loodvrije benzine. Het blok zelf is standaard gebleven.

Engine was completely revised and converted to lead free fuel. The rest of the engine is standard.

_

Verder werd een aluminium radiator geplaatst om gewicht te besparen en een betere koeling te realiseren. De spagetti-uitlaat zorgt dan waar voor een betere flow van de uitlaatgassen.

Deze werd ingewikkeld in een isolatieband om te voorkomen dat de hitte in het motorcompartiment vrij komt.

An aluminum radiator was choosen again to loose some of the weight and get a better cooling. the spagitte exhaust makes sure to get a better flow for exhaust gasses. It was completely wrapped to prevent heat coming in the engine compartment.

_

Carrosserie werd geschilderd in twee kleuren. Het zilver komt van Mercedes en het zwart komt van Audi. Tevens werden knok-off mini light velgen gemonteerd.

Achteraan werden de zitjes vervangen door aluminimum plaatjes die makkelijker toegang verlenen tot de achteras. Dashboard werd grotendeels origineel gehouden buiten de extra schakelaars voor pinkers, mistlicht en extra lichten vooraan.

Body shell is painted in 2 colors (mercedes silver and black from audi). knock-off mini lights were mounted.

in the back the 2 seats were replaced by aluminum plates in order to get better acces too rear axle.

dash is kept original exept a few extra switches for lights etc.

Voor carburatie werden 2 SU HD8 gemonteerd. Ook de oude dynamo werd vervangen door een uprated alternator van 65amp. Stroomverdeler werd eveneens volledig onder handen genomen en alles verloopt nu elektronisch.

Caburators are 2 SU HD8. also the old dynamo was replaced by a better alternator 65amp. Also the distributor is now completely electronic (1,2,3 ignition)

_

Originele grille werd aangepast naar een works rally grille. Raam werd volledig opnieuw gechromeerd en pilaren gepolijst.

original grille was adjusted to a works rally grille. front windscreen completely renewd with polish and new chrome.

_

Alle bouten werden een laatste keer aangetrokken en verzegeld zodat loskomende bouten makkelijk kunnen worden opgespoord.

Tweede figuur toont de verstevigde rolbar en de oliekoeler.

all nuts and bolt were tightened for the last time and marked with paint.

second figure shows uprated anti roll bar

_

De binnenkant werd afgewerkt met de afwerkingsgraad van een concourswagen, maar met alle functionaliteiten nodig voor rally te rijden. Zo staan in het midden van het dashboard de extra schakelaars, een speciale steun werd gemaakt om de Brantz te monteren, kaartleeslamp werd achter het dashboard verborgen. Verder werden deze speciale halve kuipzetels op maat gemaakt in Engeland.

Op de tweede foto ziet U de achterzijde van het interieur. Hierin werd een batterijschakelaar geplaatst in plaats van de in de koffer geplaatste originele schakelaar. Verder werden achterzeteltjes vervangen door beklede plaatjes die nog steeds makkelijk toegang verlenen tot achteras

The interior was finished at concours state with all functions needed for rally. A special support was made for the Brantz tripmaster. maplight was mounted behind dashboard. Bucket seats were specially made in england.

at the second picture U can see the back seats. These were replaced by alu plates witch grand easy acces to the rear axle.

_

Voor een sportiever rijgedrag mogelijk te maken werd de motor voorzien van een 2-pijpse zijdelingse spagetti uitlaat.

2 pipe side exhaust was mounted to get better flow from the engine.

-

Koffer werd bekleed zoals dit origineel ook was geweest. Works rally overriders vervangen de originele bumper achteraan.

Trunk is finished as original. orriginal overriders are replaced by works rally ones.

_ _ _

Deze foto's tonen het motorcompartiment. de eerste foto toont de 2 HD8 SU carburatie met K&N filters, de tweede de reservoirs van het dubbele remcirquit. Op de derde foto zijn een paar van de elektriciteitscomponenten te zien. Op de laatste foto kan achteraan de ventilatiemotor onderscheiden worden.

The first picture shows the HD8 SU carbs with K&N filters. Second one are the reservoirs of the brake pump. Third picture shows a few electricity components.